Предмет | Стандардизација 1 |
---|---|
Модул | Менаџмент и организација |
Статус предмета | Обавезни |
Катедра | Катедра за менаџмент квалитета и стандардизацију |
Број ЕСПБ бодова | 6 |
Стицање основног нивоа знања из области стандардизације. Разумевање појма, значаја и користи од
различитих типова стандардизације и стандарда у савременом пословању.
Активан полазник разуме појмове, значај и користи од стандардизације и стандарда у савременом
пословању
Предавања уз активно учешће студената, интерактивне радионице, студије случајева, решевање проблема из
праксе, самостално истраживање, тимски рад, презентација решења
Теоријска настава
П1. Појам стандардизације и стандарда. П 2. Историја стандардизације. П3. Класификација стандарда и
стандардизације. П 4. Стандарди и тржиште. Механизми који омогућавају успех стандарда на тржишту.
Конкуренција стандарда, доминантни дизајн, инсталисана база, феномен lock-ina и феномен bandwagoning.
П 5. Формална добровољна стандардизација. Међународна, регионална и национална стандардизација.
Формалне организације за стандардизацију. П6. Основе Европског система стандардизације.
Стандардизација у Србији. П7. Основе система стандардизације Руске Федерације. Основе система
стандардизације САД. П8. Consortia based стандардизација. Професионалне асоцијације, конзорцијуми,
форе. Ефекти Consortia based стандарда на тржишту. П 9. Секторска стандардизација. П10. Развој,
прихватање и коришћење стандарда. Интересне и заинтересоване стране у стандардизацији. Фазе у развоју
стандарда. Животни cиклус стандарда и стратегије стандардизације. П 11. Стандардизација у оквиру
организације. Модел развоја интерних стандарда. П12. Стандардизација у менаџменту. Корени
формализације и стандардизације у менаџменту. Стандардизовани системи менаџмента. П13. и П14.
Стандардизација у проcесу развоја производа. Стандардизација и трансфер технологија. Парадокс
стандардизације и иновација.
Практична настава:
В1. Захтеви за семинарски рад и домаће задатке В 2. Студија случаја: Историја стандардизације. В3.
Класификација стандарда и стандардизације. В4. Студија случаја: Стандарди и тржиште. В5. Формална
стандардизација. В6. Интерактивна радионица: Рад комисије за стандарде В7. Студија случаја: Consortia
based стандардизација. В8. Студије случаја из области секторске стандардизације. В9. Фазе у развоју
стандарда. В 10. Модел развоја интерних стандарда. В11. и В12. Стандардизовани системи менаџмента.
В13. и В14. Стандарди за производе
- Мијатовић И., Стандардизација, Факултет организационих наука, 2014. (у издавању)
- Мијатовић И., Наставни материјали из Стандардизације у електронском облику (текстови, студије случаја,
интерактивне радионице, домаћи задаци и форуми), 2013., http://e-learn.fon.bg.ac.rs/course/ - Murphy, C. N., Yates, J.A., The International Organization for Standardization (ISO) : global governance through
voluntary consensus, Taylor & Francis, 2009. - Hesser W., Feilzer A., de Vries H., Standardization in Companies and Markets, Helmut Schmidt University
Hamburg, 2007.