Предмет | Комерцијализација технологије |
---|---|
Модул | Менаџмент и организација |
Статус предмета | Изборни предмет |
Катедра | Катедра за менаџмент технологије, иновација и одрживог развоја |
Број ЕСПБ бодова | 5 |
Развијање академских и стручних знања и вештина везаних за процес комерцијализације технологије (препознавање могућности, реализацију и контролу). Оспособљавање студената за примену модела, метода и техника, као и за дефинисање индикатора успешности у овом процесу.
Студент поседује академска и стручна знања и вештине везане за процес комерцијализације технологије (нове и постојеће). Анализира екстерно и интерно окружење организације са фокусом на технологију. Студент је оспособљен да примењује методе и технике менаџмента технологије у процесу доношења одлука које се односе на трансфер технологије, увођење и дифузију технолошких иновација. Критички анализира алтернативе у процесу комерцијализације и оцењује успешност процеса комерцијализације коришћењем индикатора перформанси.
Презентација наставних садржаја, дискусије, студије случаја, домаћи задаци, појединачне и групне презентације студената.
Теоријска настава
Комерцијализација технологије као фаза иновационог процеса (од ИР до тржишта); Комерцијализација постојећих тенологија – дифузија технологије; Анализа екстерних и интерних фактора окружења; Анализа делатности и идентификовање стејкхолдера; Стабилне, флексибилне и турбулентне технологије; Вертикални и хоризонтални трансфер технологије; Технолошко предузетништво; Стратегије комерцијализације – конкуренција и кооперација; Позиционирање и диференцијација; Институционална подршка процесу комерцијализације; Улога предузетничког екосистема; Комерцијализација технологије у глобалном окружењу; Индикатори успешности; Комерцијализација технологије и одрживи развој.
Практична настава
Часови вежби прате садржај и структуру предавања и укључују: Студије случаја – успешни и неуспешни модели комерцијализације технологије; Методе стратегијског менаџмента, методе предвиђања, методе евалуације и селекције технологије у процесу комерцијализације; Методе евалуације и подршка одлучивању у избору модела комерцијализације; Дефинисање и праћење индикатора успешности.
1. Леви-Јакшић, М., Маринковић, С., Петковић, Ј., Ракићевић, Ј., & Јовановић, М. Технолошко предузетништво Београд: ФОН 2018
2. Леви-Јакшић, М., Маринковић, С., & Петковић, Ј. Менаџмент иновација и технолошког развоја Београд: ФОН 2015
3. Schaulfeld, J. Commercializing Innovation: Turning Technology Breakthroughs into Products Apress 2015
4. Touhill, C.J., Touhill, G.J. O’Riordan Commercialization of Innovative Technologies: Bringing Good Ideas to the Marketplace Wiley-AIChE 2011
5. Rafinejad, D. Innovation, Product Development and Commercialization, Case Studies and Key Practices for Market Leadership J. Ross Publishing 2007