Предмет | Еколошки менаџмент |
---|---|
Модул | Менаџмент и организација |
Статус предмета | Обавезан предмет/Изборни предмет |
Катедра | Катедра за економију, пословно планирање и међународни менаџмент |
Број ЕСПБ бодова | 5 |
Обезбеђивање знања из управљања еколошким променама, еколошког менаџмента, еколошких политика и анализа, еколошког пословања, дизајна и планирања, едукације и консалтинга, али и традиционалних еколошких знања и заступања права животне средине са фокусом на комплексне односе између еколошке науке, менаџмента и одговорног одрживог пословања, који захтевају повезивање различитих мултидисциплинарних, интердисциплинарних и трансдисциплинарних наука. Из ових разлога предмет је заснован на новим концептима образовања који подразумевају процесе учења који су у директној вези са циљевима оснаживања и критичког размишљања неопходних за доношења еколошких одлука у будућем професионалном животу студената.
Анализа еколошких и друштвених система ради адекватног управљања еколошким променама у контексту одговорног менаџмента у пословању. Примена метода еколошког менаџмента са циљем побољшања еколошких перформанси организације. Анализа могућих алата еколошког менаџмента и њихове употребе у побољшању еколошких перформанси организација. Анализа и праћење утицаја организације на животну средину. Управљање, планирање и спровођења свеобухватних еколошких активности. Развој тимова и управљање пројектима/програмима за заштиту животне средине. Примена научних метода и техника за решавање проблема животне средине. Анализа могућности за прелазак са линеарне на циркуларну економију. Процена и евалуација еколошких и економских користи примене циркулане економије. Управљање коришћењем свих ресурса и очување користи и тржишне вредности производа.
Презентовање садржаја (ппт и мултимедијалне презентације, едукативни филмови…). Интерактивни рад на решавању студија случаја. Дискусије на унапред дефинисан и презентован проблем. Тимски рад у креативним радионицама. Критичка анализа, евалуација и синтеза информација, проблема и проблематике приликом разраде конкретног и независног истраживачког рада студената приликом израде семинарских радова и студијских истраживачких радова.
Теоријска настава
Основе еколошког менаџмента. Еколошки проблеми. Регионални еколошки проблеми. Глобални еколошки проблеми/еколошке кризе. Развој еколошке свести. Одрживи развој. Стратегије одрживог развоја. Еколошки менаџмент. Дилеме и могућности еколошког менаџмента. Успостављање еколошког менаџмента. Продор формализованих еко-менаџмент система. Примена аспеката еколошког управљања. Еколошка подобност производа. Интегрисани еколошки менаџмент. Еколошки одрживо управљање производима и услугама: Дизајн за животну средину и основе циркуларне економије.
Практична настава
Креативне радионице, дебате на актуелне еколошке теме, анализе случајева из праксе и интерактивне едукативне дискусије о највећим проблемима животне средине. Разматрање и анализа фактора који су довели до еколошких проблема/проблема животне средине. Развој могућности примене еколошког менаџмента у практичним пословним ситуацијама. Студија случаја: еколошки менаџмент. Разматрање и анализа фактора који су довели до развоја формализованих система управљања заштитом животне средине. Израда и анализа еколошке политике/политике заштите животне средине организације. Израда презентација и презентовање семинарских радова и студија случаја.
1. Петровић, Н. Handout-i са предавања Београд: Факултет организационих наука 2020
2. Петровић, Н. Еколошки менаџмент, треће измењено и допуњено издање Београд: Факултет организационих наука 2016
3. Петровић, Н. Управљање еколошком подобношћу производа Београд: Задужбина Андрејевић 2013
4. Barrow, C.J. Environmental Management-Principles and Practice London and New York: Routledge 1999
5. Barrow, C.J. Environmental change and human development: controlling nature? London and New York: Routledge 2014
6. Barrow, C.J. Environmental management for sustainable development, 2nd ed London and New York: Routledge 2006
7. O’Riordan, T. Environmental science for environmental management London and New York: Routledge 1999
8. Radaković, J.A., Petrović, N., Milenković, N., Stanojević, K., & Đoković, A. The improvement of students’ higher environmental and climate change knowledge: A case study Polish Journal of Environmental Studies 2017
9. Wilkinson, R.G. & Pickett, K. The Spirit Level: Why Equality is Better for Everyone London: Penguin 2010